چرا داستان نویسی به نوجوانان، نیازمند
آموزشی متفاوت از بزرگسالان است؟
نوجوانان ذهن خلاقی دارند. آنها در حالیکه
هنوز فانتزیهای دوره کودکی را به طور کامل پشت سر نگذاشتهاند با واقعیتهای دنیای
بزرگسالی، به خصوص مفاهیم پیچیده و جدی دنیای بزرگسالی آشنا میشوند. این دوگانگی ذهن
آنها را خلاق و پویا میکند. تجربه آموزش داستاننویسی من به هر سه گروه سنی کودک،
نوجوان و بزرگسال نشان میدهد اگر نوجوانان خوب هدایت شوند، بهتر از دو گروه دیگر میتوانند
قصه بگویند و راههای جدیدی برای روایت داستانهایشان پیدا کنند. اما نوجوانان با سه
مسئله عمده نیز مواجه هستند. آنها به دلیل تمایلشان به ورود به دنیای بزرگسالان و به
بازی گرفته شدن توسط دیگران در معرض این آسیب هستند که فانتزیهای دوران کودکیشان
را به سرعت سانسور کنند و نادیدهشان بگیرند در حالیکه همین فانتزی و توان رویاپردازی
پتانسیل منحصر به فرد گروه سنی نوجوان است. در آموزش داستاننویسی به نوجوانان بازتعریف
رویاپردازی و بیان اهمیت رویاپردازی در زندگی بزرگسالان و نحوه برخورد با رویاپردازی
از موارد کلیدیست که در دو گروه سنی دیگر محلی از اعراب ندارد. نکته دیگر اینست که
نوجوانان با ورود به دنیای بزرگسالان اغلب کاستیها و زشتیهای دنیای بزرگسالان را
درشتتر میبینند. هضم و پذیرش این کاستیها و زشتیها گاهی برای نوجوان مشکل است و
همین مسئله میتواند نوجوانان را به سرعت از فاز شادی و امیدواری به ورطه اندوه و ناامیدی
بکشد. نحوه هدایت نوجوانان به مطالعه کتاب، انتخاب کتاب خوب برای نوجوان و کمک به نوجوان
برای فهم دنیای بزرگسالان و آنچه نویسندگان بزرگسال به باد انتقاد میگیرند موضوعیست
که در دو گروه سنی دیگر جایی برای نگرانی و پرداختن ندارد. این دو مسئله کلیدی نحوه
آموزش به گروه سنی نوجوان را از دو گروه دیگر بطور مشهود جدا میکند و شیوه متفاوتی
برای آموزش را میطلبد.
داستاننویسی برای نوجوانان چه مزایایی
دارد؟
1. داستاننویسی جلوی افول و اضمحلال قدرت
تخیل را میگیرد و به تقویت خلاقیتهای فردی کمک میکند: در فرهنگ رایج، ورود به بزرگسالی
با معیارهایی چون منطقی شدن سنجیده میشود و متاسفانه در بسیاری از موارد منطقی شدن
مترادف با کنار گذاشتن رویاپردازی تعریف میشود. در حالیکه خلاقیت بخشی لاینفک از رشد
و تعالیست و در حل مسائل بزرگ و کوچک نقش کلیدی بازی میکند. نکته مهم اینست که نوجوانان
جایگاه جدیدی از رویاپردازی و کیفیت جدیدی از رویاپردازی را بشناسند و آنرا بکار گیرند.
داستاننویسی ویژه نوجوانان یکی از بهترین ابزارهای رشد این توانمندی باارزش است.
2. داستاننویسی مهارت خوب دیدن، خوب شنیدن
و درک متقابل را بالا میبرد: از آنجا که داستاننویسی چیزی جز روایت زندگی آدمهای
دور و اطرافمان نیست، نوشتن داستان به نوجوانان کمک میکند با دقت بیشتری دور و برشان
را نگاه کنند، آدمهای اطرافشان را بفهمند و بتوانند برای رفتارها و واکنشهایشان دلیل
پیدا کنند. این توانمندی به نوجوان کمک میکند با جامعه اطرافش حس همدردی بیشتری داشته
باشد، بتواند آدمهای مخالفش را بهتر بفهمد
و در نهایت دنیای اطرافش را بیشتر دوست داشته باشد و در صلح با محیطش قرار بگیرد. در
نهایت این تواناییها نوجوان را از آسیب در جامعه در مقابل ناملایمات و کاستیها تاحدودی
حفظ میکند و میتواند بدبینی و ناامیدی را کاهش دهد.
3. داستاننویسی مهارت خوب فکر کردن و خوب
حرف زدن را بالا میبرد: در داستاننویسی نوجوان یاد میگیرد به مسائل مختلف فکر کند،
به آدمها و موقعیتها فکر کند و برای رفتار شخصیتهایش در داستانها دلیل پیدا کند.
این پروسه چیزی جز تمرین فکرکردن نیست. نوشتن هم نوعی حرف زدن بیصداست. پشت سر گذاشتن
یک دوره فن بیان بعد از داستاننویسی از نوجوانی کم حرف میتواند نوجوانی خوشفکر،
با اعتماد به نفس و سخنور بسازد. چیزی که اغلب مورد اغفال واقع میشود اینست که داشتن
مهارت فن بیان بدون قدرت تفکر خلاق راه به جایی نمیبرد. خوب فکر کردن شرط اول خوب
حرف زدن است و شرط اول تا حد زیادی توسط داستاننویسی تقویت میشود.
برنامه آموزشی این دوره چیست؟
1.
مدت زمان هر جلسه دوساعت و نیم است که شامل یک ساعت و نیم داستاننویسی و
یک ساعت داستانخوانیست.
2. در این دوره آموزشی پنج مفهوم عمده داستاننویسی
که عبارتند از طرح، زاویه دید، شخصیت پردازی، انتخاب راوی و فضاسازی آموزش داده میشود.
3. در این دوره آموزشی بر روی شناخت
خود و جامعه اطراف تمرکز بیشتری میشود.
زمان و مکان
زمان: روزهای چهارشنبه 10 تا 12:30 صبح
شروع دوره: چهارشنبه 3 تیرماه
پایان دوره: چهارشنبه 11 شهریورماه
مکان: بزرگراه رسالت، نرسیده به میدان
رسالت،
در صورتی که هر گونه سوالی دارید یا مایل به دریافت
آدرس دقیق و ثبتنام هستید لطفا به آدرس afshinnavid@gmail.com ایمیل بزنید یا هر روز بعد
از ظهر بین ساعت 4 تا 6 با شماره تلفن 09126125924 تماس بگیرید.