۱۶ آبان ۱۳۹۶

کلیشه‌ها

 قرار شد برویم سفر و در تقسیم‌‌بندی کارها مسئولیت خرید هدیه کوچکی برای دختر و پسر ده دوازده ساله سرایدار خانه‌ای که قرار بود مهمانش باشیم را من به عهده گرفتم. نه خود صاحب‌خانه را درست می‌شناختم. نه می‌دانستم کجای شهر زندگی می‌کنند و نه تصوری از بچه‌هایی داشتم که می‌خواستم برایشان هدیه‌ای بگیرم. در چنین شرایط گنگی اولین سوالی که برایم پیش آمد این بود که بهتر است هدیه‌ای بخرم که در معیارهای خودم به رشد فکری و شخصیتی کمک می‌کند ـو البته نیازی به گفتن نیست که چنین هدیه‌ای برای من چیزی جز کتاب نیست_ یا بهتر است چیزی بخرم که فکر می‌کنم دختر و پسری که بضاعت مالی چندان خوبی ندارند آرزوی داشتنش را دارند و داشتن آن چیز، هر چند بی‌ارزش و ناکارآمد می‌تواند خوشحالشان کند یا عاملی برای افزایش اعتماد به نفسشان باشد. سال‌ها این مسئله برای من سوال بود که چرا طبقات ضعیف‌تر جامعه اغلب پول بیشتری صرف خرید خرده‌ریزهای بنجل می‌کند. چرا بیشتر پول بابت خرید گل مصنوعی، یک ظرف بلور قلابی یا شمعدان گچی پایه طلایی می‌کنند. مدت‌ها معتقد بودم آنها از فهم الویت‌های زندگی ناتوانند و اصلا همین نادانی‌ست که آنها را عقب نگه می‌دارد. بعدها به این نتیجه رسیدم که قضیه نادانی نیست. آنها می‌دانند که نمی‌توانند زندگی لوکس و مرفهی داشته باشند و گاهی اضافه کردن بدل قلابی و بنجل همان لوکس‌ها بهشان احساس توانا بودن می‌دهد. این حس که می‌توانند چیزی شبیه آن چه پولدارها دارند داشته باشند؛ گیرم با اجناس قلابی و بنجل. 
مسئله اعتماد به نفس، احساس زیبا‌تر بودن و دوست‌داشتنی بودن وقتی به دختران می‌رسد برای من پررنگ‌تر هم می‌شود. من دو ساعتی بین کتاب‌فروشی و چند مغازه‌ای که می‌توانستم از آنها زیورآلاتی برای دختری در آستانه بلوغ بخرم در رفت و آمد بودم. گاهی به خودم می‌گفتم اگر کتاب بخرم و او اصلا اهل کتاب نباشد چه. گاهی هم به خودم می‌گفتم بالاخره یک نفر اولین کتاب داستانی را برای من خرید و چه می‌شد اگر من به آن اولین کتاب قلاب نمی‌شدم. اما جنگ درونی در نهایت به نفع زیورآلات پایان گرفت و من چیزهایی را خریدم که در عمرم برای خودم نخریده بودم. ماجرا برای پسر سرایدار هم باید به همان ترتیب پیش می‌رفت. تصور می‌کردم باید چیزی مرتبط با فوتبال برایش بخرم. راهم را به سمت لوازم ورزشی فروشی کج کرده بودم و همچنان با خودم کلنجار می‌رفتم که اصلا از کجا معلوم اهل فوتبال باشد. شاید هم دوست داشته باشد نقاشی کند. جمله‌ها در ذهنم می‌رفت و می‌آمد و در نهایت روی این جمله کلید می شد که گیرم که کتاب‌خوان هم نباشد. اگر یک درصد هم لای کتاب را باز کرد و ورق زد ممکن است مسیر زندگی‌اش عوض شود و همین شد که تا به خودم آمدم دیدم برایش چند رمان نوجوان گرفته‌ام. از ژانر پلیسی‌اش گرفته تا وحشت.
شب که چمدان را می‌بستم تبعیضی که میان دختر و پسر گذاشته بودم توی صورتم می‌خورد. به خودم می‌گفتم این انتخاب توست. دستبند و گوشواره و گردنبند برای دختر و کتاب برای پسر. راستش چنین تبعیض جنسیتیی از طرف خودم شوکه‌ام کرده بود. من زیر دست پدری بزرگ شده‌ام که در اغلب آموزه‌های او من نه به عنوان یک دختر که به عنوان یک انسان تربیت می‌شدم. بعدها هم تا جایی که می‌دانم سالی نبوده که من سر کلاس مدرسه بروم و در جلسه اول نگفته باشم یکی از دلایل معلم شدنم این بوده که دخترها رشد کنند. چیزی که ما به عنوان دختران این سرزمین در دهه شصت به شدت از آن محروم بودیم. از حق داشتن معلم خوب، از حق انتخاب لباس مناسب، از حق زیبا بودن، از حق بلند خندیدن، از حق معاشرت. با این حال، با وجود آگاهی دائمم به تبعیض به نظر می‌رسد کلیشه‌ها گاهی می‌توانند از سد آگاهی بگذرند و خودشان را تحمیل کنند. امروز که پسر و دختر قصه ام را دیدم متوجه شدم نه تنها گرفتار کلیشه زن و مرد بوده‌ام که گرفتار کلیشه فقیر و غنی هم بوده‌ام. اینکه آرزوی یک دختری از خانواده‌ای کم‌درآمد داشتن یک مشت زیورآلات است. یا پسری در چنین خانواده‌ای کارش دنبال توپ دویدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک است. اینکه در چنین خانواده‌ای کسی کتاب نمی‌خواند و اگر قرار باشد منجی (متوجه می‌شوید که چه تبختری در تفکر من هست) یک نفر در چنین خانواده‌ای شوم پسر را انتخاب می‌کنم. و بالاخره کلیشه بزرگتر؛ اینکه اساسا دیواری هست بین آدم‌های روشنفکر آگاه دانا و مردم عامی و همین هم شاید سبب شد به ذهنم نرسد که می‌شود کتاب و گوشواره را با هم خرید.

۶ آبان ۱۳۹۶





برگزاری دوره های فهم تاریخی ادبیات را از سال پیش آغاز کردم. در طول یک سال گذشته پنج دوره برگزار شده است. هم در موضوع ادبیات داستانی مدرن ایران و هم در موضوع ادبیات داستانی مدرن روسیه. ادبیات ایران را در چهار دوره برگزار می‌کنم. در هر دوره به چند نویسنده میپردازم. در مورد بستر تاریخی آن دوره صحبت می‌کنم. جریان های فکری مرتبط با دوره زمانی را توضیح می‌دهم و در نهایت با توجه به بستر تاریخ سیاسی و روشنفکری به نقد تاریخی آثار ادبی پرداخته می‌شود. توضیح زیر اطلاعات کاملی ست در مورد هر کدام از چهار دوره. پاییز امسال دوره اول و دوم همزمان برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات مربوط به ثبت‌نام می‌توانید با شماره تلفن یا ایمیل روی آگهی تماس بگیرید. 

توضیحی در مورد دوره‌­ها

·         نویسندگان مورد بحث: جلیل محمدقلی­زاده، محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، بزرگ علوی
·         محورهای اصلی بحث تاریخ سیاسی و تاریخ روشنفکری: پیش­زمینه­های شکل­گیری تجددخواهی ایرانیان، قاجاریه و اندیشه قانون­گرایی پیش از مشروطه، فضای فکری مشروطه و تاثیر انقلاب مشروطه بر ادبیات، تاثیر جنگ جهانی اول و انقلاب روسیه بر فضای اجتماعی و اندیشه روشنفکران، روشنفکری و مردان سیاسی، اقتدار رضاخانی و هویت ایرانی
·         فهم ادبی: رئالیسم ایرانی، ادبیات متعهد
·         تعداد جلسات: 10 جلسه
·         نویسندگان مورد بحث: صادق چوبک، ابراهیم گلستان، بهرام صادقی، سیمین دانشور
·         محورهای اصلی بحث تاریخ سیاسی و تاریخ روشنفکری: تاریخ سیاسی-اجتماعی قبل و بعد از کودتا، تاثیر کودتا بر اندیشه روشنفکران ایران، مدرنیزاسیون و تاثیر آن بر زنان و بازنمایی آن در ادبیات
·         فهم ادبی: ناتورالیسم ایرانی
·         تعداد جلسات: 6 جلسه
3.        دوره سوم: انقلاب سفید، اصلاحات ارضی و تبعات آن
·         نویسندگان مورد بحث: احمد محمود، جلال آل احمد، محمود دولت آبادی، ابراهیم گلستان
·         محورهای بحث تاریخ سیاسی و تاریخ روشفکری: محتوای انقلاب سفید شاه و ملت، نقد اصلاحات ارضی و تبعات آن، زنان و اصلاحات ارضی، روشنفکران و موضع­گیری آن­ها در برابر اصلاحات ارضی، روشنفکران و موضوع بازگشت به خود
·         فهم ادبی: ادبیات اقلیمی
·         تعداد جلسات: 6 جلسه
4.        دوره چهارم: از انقلاب سفید تا انقلاب پنجاه و هفت      
       ·         نویسندگان مورد بحث: خسرو شاهانی، بهرام صادقی، ابراهیم گلستان، غلامحسین ساعدی، علی­اشرف درویشیان، جلال آل­احمد، سیمین دانشور، هوشنگ گلشیری
      ·         محورهای بحث تاریخ سیاسی و تاریخ روشنفکری: نفت و فاصله گرفتن دولت از ملت، طبقه متوسط شهری و بحران هویت، استبداد شاه و تاثیر آن بر اندیشههای روشنفکری و جریان­های ادبی، خیزش­های جهانی و تاثیر آن بر اندیشه‌های روشنفکری، روشنفکران و تحول­خواهی در دهه پنجاه
     ·         فهم ادبی: مدرنیست­های ایرانی و جریان ادبی متاثر از آن
     ·         تعداد جلسات: 10 جلسه



 دستاوردهای کلاس

1.        در حوزه ادبیات:

·         در پایان هر دوره نقشه­ای ذهنی خواهید داشت که به شما می­گوید در آن دوره تاریخی، شرایط اجتماعی-سیاسی ایران و تحولات جهانی چه انعکاسی در ذهن روشنفکر نویسنده داشته و چطور به شکل­گیری اثر ادبی ختم شده است. اگرچه در هر دوره تحلیل چند اثر خاص مد نظر است، اما شما از زندگی نویسنده، گرایش­های فکری او، رابطه­اش با نویسندگان قبلی و اثرگذاری­اش بر نویسندگان بعدی آگاه می­شوید.

·         از طریق سوالاتی که دریافت می­کنید یاد می­گیرید چطور یک اثر را نقد تاریخی-جامعه­شناختی کنید. برای هر داستان شما مجموعه سوالاتی را دریافت میکنید که به شما کمک می­کند اثر ادبی را عمیق­تر بخوانید، آن را از زاویه‌های متفاوتی نگاه کنید و بین وقایع تاریخی، جریان­های فکری و اثر ادبی رابطه منطقی پیدا کنید و به این ترتیب شیوه­ای از نگاه به ادبیات را یاد بگیرید.

2.        در حوزه رشد فردی:

·         خواندن آثار ادبی به صرف شناختن آنها یا یادگرفتن تحلیلشان کاری­ست در حوزه تخصص منتقدین ادبی، اما اثر ادبی برای منتقد ادبی نوشته نمی­شود. نویسنده می­نویسند تا ارزشهای اخلاقی و اندیشه­های فردی و اجتماعی افراد جامعه را به چالش بکشد و به این ترتیب به رشد فکری و شخصیتی آدم­ها کمک کند. در مجموعه سوالاتی که در هر جلسه دریافت می­کنید پرسش‌هایی در ارتباط با اثر مطرح می­شود که اندیشه­ها و باورهای شما را به عنوان خواننده اثر به چالش میکشد. چالش باورها، بحث و گفتگو در مورد آنها در کلاس به شما کمک خواهد کرد دریچه­های تازه­ای به هویت­ فردی و جمعی­تان باز شود.

3.        در حوزه تاریخ سیاسی:

·         در این کارگاه با مهم­ترین رخداد­های تاریخی بازه زمانی مربوط به دوره آشنا خواهید شد. برای این کار کتاب مرجعی در اختیار خواهید داشت که مطالعه بخش‌هایی از آن به شما تصویر نسبتا جامع و شفافی از رویدادهای تاریخی می­دهد. در عین حال آن دسته از رویدادهای مهم تاریخ جهان که بر ادبیات ایران تاثیر گذاشته است نیز در کلاس مورد بحث قرار می­گیرد. به این ترتیب شما در پایان هر دوره می­توانید نقشه رخدادهای مهم تاریخی ایران و جهان (مرتبط با تحولات ایران) را در ذهنتان بسازید.

4.        در حوزه تاریخ روشنفکری:

·         در تحلیل ادبیات ایران نمی­توانیم چشم روی جریان اندیشه و تحولات اندیشه در ایران و جهان ببندیم. بخشی از بحث کلاس به تحولات اندیشه در ایران اختصاص دارد. اگرچه ادبیات مدرن ایران در سالهای پایانی قرن گذشته شکل گرفته و محصول تجدد دوره قاجار و به خصوص انقلاب مشروطه است، اما ریشه­های آن به دوره صفویه بازمی­گردد و برای فهم بهتر جریان روشنفکری باید نگاهی هم به آن دوره انداخت.



شرایط شرکت در دوره­ها

1.        طبعا اگر اهل داستان­خوانی باشید یا تاریخ بدانید آنچه از این دوره­ها برداشت خواهید کرد به مراتب عمیق­تر خواهد بود. با این حال نداشتن دانش اولیه در حوزه تاریخ و ادبیات مانعی برای بهره بردن در کلاس نیست. فقط باید پابه­پای دیگر بخوانید. بنابراین تنها شرط شرکت در دوره اینست که عادت و فرصت دو ساعت مطالعه در هفته را داشته باشید.

2.        جلسات، یک درمیان تاریخ و ادبیات است. بنابراین یک هفته درمیان یک مطالعه ده تا بیست صفحه­ای تاریخ دارید و یک جلسه درمیان باید یک داستان کوتاه یا نوولا از نویسنده مورد نظر بخوانید و زمانی یک ساعته صرف پاسخ­دادن به سوالات کنید. در طرح درسی که به شما ارائه می­شود مطالعه سه داستان برای هر جلسه داستانی پیشنهاد شده­است اما فقط به یک داستان پرداخته می­شود و دو داستان دیگر  برای آنهایی­ست که می­خواهند زمان بیشتری به مطالعه اختصاص دهند.





۹ تیر ۱۳۹۶

دوره تابستان نوشتن درمانی مقدماتی


ظرف چهار سال گذشته چهارده دوره نوشتن درمانی برگزار کردهام. جلسات سه ساعته کلاسهای نوشتندرمانی برای من یکی از بهترین و در عین حال پرچالشترین دقایق چهار سال اخیر زندگیام بوده. ایده دورههای نوشتن درمانی از تجربه شخصی خودم در نوشتن و از سالهای کار با دخترهای نوجوان بیرون آمد. ایده این بود که نوشتن میتواند به نویسندهاش کمک کند از بند خودسانسوریهایش رها شود و با واقعیتهای زندگی خودش، هویت خودش و رفتار و انتخابهای خودش مواجه شود. اعتقاد دارم (و در این باره قطعا مفصل خواهم نوشت) که یکی از جدیترین مشکلات ما به عنوان یک ملت اینست که بالغ نیستیم. آدمی که بالغ نیست شناختش از خودش و دنیای اطرافش کم است. آدمی که بالغ نیست به خودش دروغ میگوید و برای کارهایش توجیه پیدا میکند. آدمی که بالغ نیست برای خودش دشمن میسازد تا مسئولیت شکستهایش را به گردنش بیندازد. آدمی که بالغ نیست از چالشهای زندگیاش فرار میکند، آنها را فراموش میکند، دست به انکار میزند یا مواجهه را به تاخیر میاندازد. به نظرم آدمهای نابالغ توان لذت بردن از زندگی را ندارند. آنها گرفتار ترسها و بیتصمیمیهایشان هستند. آنها توان پاسخگویی مناسب به کسانی که بهشان آسیب میرسانند را ندارند و از این رو خشم مثل خوره درونشان را میخورد. آنها آگاهانه دورنمایی برای زندگیشان نساختهاند و از این رو نمیتوانند از جنگیدن در راه یک خواسته لذت ببرند. کلاسها که راه افتاد نمیدانستم مخاطبم را کجا باید جستجو کنم اما به چهارمین دوره نرسیده، ایده مخاطبان خودش را پیدا کرد. آنهایی سراغ کلاس میآمدند که در گام اول جراتش را داشتند با این مسئله مواجه شوند که چیزی در زندگیشان درست کار نمیکند. جسارت مواجه شدن با خودشان را داشتند و حاضر بودند رو در روی ضعفهایشان بایستند. راستش فکر میکنم هیچ چیز به اندازه این کلاس نمیتوانست مرا به نسل بعد امیدوار و دلبستهشان کند. چهار سال است آدمهایی را میبینم که در وانفسای زندگی در فضایی رقابتی، بیمار و آشوبزده و پرمشکل به پیروی از دستورالعملهای معمول زندگی فکر نمیکنند و حاضرند زمان بگذارند، مسیر حرکتشان را یک بار دیگر مرور کنند و بنای زندگی را روی پایههای محکمتری بگذارند.
این تابستان پانزدهمین دوره نوشتن درمانی را برگزار میکنم. کلاس نوشتن درمانی یک سفر شخصیست به دنیای مسکوت ماندههای ذهن و زندگیتان. نوعی سفر آلیس در سرزمین عجایبیست. تلاشیست برای آنکه بفهمید هویت شما را چه چیزهایی ساخته، برای آنکه بفهمید از چه چیزهایی میترسید، از چه چیزهایی خشمگینید، برای آنکه بفهمید زیر سایه چه کسانی ایستادهاید. برای آنکه کشف کنید آیا واقعا خواسته مشخصی برای آینده دارید یا نه و آیا واقعا در راستای خواستهتان حرکت میکنید یا نه و اگر جواب هر کدام از سوالاتتان منفیست، چرا. من هر دوره یک جلسه معرفی برگزار میکنم. مسیری که میروم و کارهایی که میکنم برای خودش پایگاهی در فلسفه نوشتن و در روانشناسی شناختی دارد. در جلسه معرفی هم از آن زمینه علمی میگویم و هم از اینکه دوره چطور و با چه ساز و کاری برگزار میشود و احتمالا میتواند برای شما چه دستاوردی داشته باشد. اگر به هر دلیلی جوابتان به این سوالها که من که هستم و چه کار دارم میکنم چندان واضح نیست و برایتان مهم است شانس یکبار زیستنتان را با اجرای رویاها و خواستههای دیگران نسوزانید دوره نوشتندرمانی به درد شما خواهد خورد.