۲۱ آذر ۱۳۹۴

شروع دوره زمستانی نوشتن درمانی (مقدماتی)


همه چیز به نظرت خوب می‌آید. همه چیز سر جایش است. تو تمام مراحل زندگی را آنطور که "موفق" یا "درست" تعریف شده طی کرده‌ای. هر چه فکر می‌کنی می‌بینی جایی برای بهانه‌گیری نیست. با این حال احساس خوشبختی نمی‌کنی. به خودت می‌گویی نمی‌خواستم زندگی‌ام اینطوری باشد. اما اگر از تو بپرسند زندگی چطوری بود همان‌چیزی می‌شد که می‌خواستی جواب درست و حسابی نداری. همین می‌شود که تصمیم می‌گیری به روی خودت نیاوری که یک جای کار می‌لنگد. تصمیم می‌گیری "منطقی" باشی. و این روند، آرام آرام روحت را می‌خورد. گرفتار نوعی مرگ تدریجی می‌شوی. توانایی لذت بردن را از دست می‌دهی و در درونت گاه و بی‌گاه دست به محاکمه خشونت‌آمیز خودت و دیگران می‌زنی بی‌آنکه این محاکمه ‌هاچیزی را در زندگی تو تغییر دهد.

من می‌ترسم. من از خیلی چیزها می‌ترسم. حتی چیزهایی هست که نمی‌دانم از آن‌ها می‌ترسم. فراموش کرده‌ام که از آن‌ها می‌ترسم. اما می‌دانم که جایی پس ذهنم آن ترس‌های فراموش شده لانه کرده‌اند. من حتی از پنهان ماندن ترس‌هایم هم می‌ترسم. با این حال به من گفته‌اند تو بزرگ‌ شده‌ای. تو بچه نیستی. تو مسئول زندگی آدم‌های دیگری هم هستی. تو نمی‌توانی بترسی. اینطور می‌شود که من ترس‌هایم را انکار می‌کنم و مسیر زندگی‌ام را طوری  انتخاب می‌کنم که در آن مجبور نباشم با ترس‌هایم مواجه شوم. اینطور می‌شود که آدمی می‌شوم که دوستش ندارم. آدمی که برایم غریبه است، دو رو و دروغ‌گو است یا حقیر و حسود است. این چیزها را دیگران نمی‌بینند اما خودم حسشان می‌کنم و از اینکه به قدر کافی قوی نیستم و به خودم افتخار نمی‌کنم حالم از خودم به هم می‌خورد.

دلش می‌خواهد پیش یک روانکاو برود و ببیند آیا واقعا دوشخصیتی‌ست.  هیچ چیز به اندازه خودش تعجبش را برنمی‌انگیزد. چیزهای متفاوتی را دوست دارد. رفتارهای متضاد و عجیب و غریبی دارد. گاهی اعلام می‌کند به چیزی یا رفتاری معتقد است اما دقیقا عکسش را عمل می‌کند. چیزهایی را در دیگران به باد تمسخر یا سرزنش می‌گیرد اما وقتی با خودش تنها می‌شود جایی ته وجودش از همان چیزها خوشش می‌آید. نمی‌فهمد چه مرگش است. فکر می‌کند روانش بیمار است و به همین دلیل هم هست که در زندگی‌اش دچار سردگمی شده.

نوشتن درمانی برای "من، تو و او"های مشابه این نوشته‌هاست.






درباره نوشتن درمانی بیشتر بدانید
نزدیک به بیست سال است که پژوهش‌گران حوزه روانشناسی دریافته‌اند نوشتن از خود، بیان احساسات، افکار، شکست‌ها، و حتی شادی‌ها نقش مثبتی در سلامت جسمی و روحی بازی می‌کند. امروزه در بیمارستان‌ها از نوشتن درمانی جهت کاهش تنش‌های روحی، کاهش دوره نقاهت بیماری‌های دردناک و طولانی، و اثرگذاری بهتر درمان در طول روند درمان بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده می‌شود. در مدارس نوشتن درمانی و به خصوص داستان‌درمانی در جهت کاهش تنش‌های روحی دانش‌آموزان، افزایش مشارکت‌پذیری، بهبود درک مطلب، افزایش تمرکز و یادگیری استفاده می‌شود. در کلینیک‌های مشاوره نوشتن‌درمانی به کسانی که خود را به نحوی بازنده می‌دانند، خود را محاکمه می‌کنند، توانایی‌های شخصی‌ را دست کم می‌گیرند، امید به زندگی را از دست داده‌اند و بالاخره هدفی برای ادامه زندگی ندارند یا دچار مشکلاتی هستند که توان بیان رو در رویش را ندارند پیشنهاد می‌شود. نوشتن درمانی شیوه‌ای‌ست برای مطالعه "خود" با کمترین میزان خودسانسوری، دست‌یابی به بخش‌هایی از حافظه دور و بالاخره یادآوری تجربیاتی که به دلیلی مایل به یادآوری‌شان نیستیم. دوره‌های نوشتن درمانی معمولا توسط متخصصین حوزه روان‌شناسی و یا متخصصین حوزه مهارت نوشتن انجام می‌شود. در حالت اول درمان نقش پررنگ‌تری دارد و در حالت دوم بیان بیشتر و بهتر پررنگ‌ می‌شود.

ویژگی‌های این دوره نوشتن درمانی
دوره نوشتن درمانی حاضر توسط کارشناس مهارت نوشتن برگزار می‌شود. بنابراین تاکید بیشتر دوره بر روی بیان دقیق و تحلیل فردی عمیق  از "خود" است تا درمان. این دوره یک دوره شناختی ست. شما را بیشتر با گذشته‌تان، بخش‌های آگاهانه یا ناآگاه فراموش‌شده‌اش و چالش‌های گذشته‌تان مواجه می‌کند. داشتن برنامه‌ای برای آینده و دانستن بهتر آنچه برای فردا می‌خواهیم بدون شناخت دقیق و تا حد امکان کم خطای گذشته میسر نیست. این دوره می‌تواند برای شما مفید باشد اگر یکی از گزینه‌های زیر در مورد شما صدق می‌کند.
1.‌ می‌خواهید بدانید چه چیزهایی از گذشته بیش از همه بر روی شما تاثیر گذاشته است.
2. در گذشته شما چیزی به شدت دردناک، آسیب‌رسان یا تاثیرگذار وجود داشته که نیاز دارید آن را بهتر بشناسید.
3. می‌خواهید ترس‌هایتان را بهتر بشناسید.
4. نیاز دارید از خشم و دلخوری‌هایتان بنویسید و بیشتر در موردشان حرف بزنید.
5. فکر می‌کنید تصویر واضحی از آینده ندارید یا دچار مشکل هدف‌گذاری شده‌اید.
6. فکر می‌کنید تصویرتان از خودتان مخدوش است و نیاز به شناخت مجدد خودتان دارید.
7. با ممنوعیت‌هایتان، چه آنها که برای شما گذاشته‌اند و چه آنهایی که خودتان برای خودتان گذاشته‌اید مشکل دارید و باید آنها را حل کنید یا با آنها کنار بیایید.
8. دلتان می‌خواهد برای خودتان وقت بگذارید و با خودتان خلوت کنید.
9. فکر کردن در مورد احساسات و افکار انسانی برایتان لذت‌بخش است و دوست دارید آدم‌ها را بشناسید.
10. دوست دارید نوشتن را از جایی غیر از کلاس‌های داستان‌نویسی شروع کنید و تجربه متفاوتی از نوشتن داشته باشید.

شرایط ثبت‌نام
‌طول دوره: ده جلسه یک روز در هفته، روزهای دوشنبه
شروع دوره: 7 دی‌ماه
پایان دوره:  10 اسفند ماه
زمان: 6 تا 8:30  عصر
ظرفیت: 8 نفر
محل تشکیل کلاس‌ها: سیدخندان

جلسه معرفی دوره چهارشنبه 2 دی ماه ساعت 6 عصر برگزار می‌شود. شرکت در جلسه معرفی دوره رایگان است و می‌توانید بعد از شرکت در جلسه معرفی ثبت نام کنید. در صورت تمایل برای شرکت در جلسه معرفی دوره و کسب اطلاعات دقیق‌تر به آدرس afshinnavid@gmail.com  ایمیل بزنید و یا هر روز بعد از ساعت 4 با شماره تلفن 09126125924 تماس بگیرید.

برای اطلاع از دیگر دوره‌های زمستانی به صفحه دوره‌های زمستانه نوشتن بروید.



ارسال یک نظر